Evropskim zelenim planom postavljeni su ambiciozni ciljevi za sve članice Unije, koje je važno ispuniti kako bismo odgovorili najvećem izazovu današnjice: klimatskim promenama.
Jedno od njegovih najvažnijih područja jeste prelazak na zelenu mobilnost, što obuhvata električna vozila i infrastrukturu za njihovo punjenje.
Prema zakonodavnom paketu Evropske komisije „Spremni za 55”, putni saobraćaj usmerava se ka mobilnosti sa nultom stopom emisija do 2050. godine.
Važno je i da se napomene kako će, u skladu sa novim i izmenjenim direktivama ETS (Evropski sistem za trgovinu emisijama), EED (Direktiva o energetskoj efikasnosti) i EPBD (Direktiva o energetskim svojstvima zgrada), putni saobraćaj biti uključen u sistem trgovine emisijama. Darko Zeljković, koji je u Schneider Electric-u zadužen za dalji razvoj e-mobilnosti u Jugoistočnoj Evropi, govori o zelenoj mobilnosti.
Nove obaveze koje su pred nama kao proizvođačima, kupcima i potrošačima dovešće do značajnog povećanja korišćenja električnih automobila. Statistika pokazuje kako u Evropskoj uniji broj prodatih električnih vozila raste tri puta brže od broja punjača za ta ista vozila. Zato je već sada u našoj regiji potrebno početi sa izgradnjom infrastrukture za punjenje vozila za kratka i duga putovanja.
Predvodnici aktuelnog talasa elektrifikacije saobraćaja u Srbiji i Crnoj Gori su na prvom mestu kompanije koje u svoje flote službenih automobila sve više uvode električna vozila i svoja postojeća garažna i parking mesta opremaju adekvatnim punjačima. Jedna od njih je i naša kompanija „Schneider Electric”, koja kao potpisnica globalne inicijative EV100 ima ambiciju da do 2030. svoju flotu vozila kompletno zameni električnim vozilima. Pored njih, značajnu ulogu imaju hoteli, ugostiteljski objekti, tržni centri, javne garaže i parking-prostori, koji svojim korisnicima žele da pruže „uslugu više”.
Veoma je važno razviti mrežu javno dostupnih punjača duž auto-puteva, u blizini čvorišta ključnih saobraćajnica i stanica javnog prevoza. Ovde treba istaći veliki značaj domaćih kompanija („Charging Point Operatora” i „eMobility Service Providera”) koje su prepoznale ovu potrebu i pokrenule ili nastavile svoj biznis u pravcu razvoja infrastrukture punjača. Zahvaljujući njima, danas kroz njihove mreže i aplikacije za punjenje i naplatu imamo dostupno oko 150 punjača u Srbiji i oko 30 u Crnoj Gori.
Automobili sa motorima na unutrašnje sagorevanje se najčešće pune na putu. Stručne procene pokazuju da će u budućnosti čak 90 odsto punjenja električnih automobila biti na destinaciji, kod kuće ili na poslu. Punjenja na destinaciji povećaće potrošnju električne energije za 40 odsto u zgradama.
izvor: energetskiportal.rs
foto: energetskiportal.rs