Intermodalni Transport

Rijeka Gateway terminal: Instalirana ključna oprema, građevinski radovi pri kraju

46

Novi kontejnerski terminal Rijeka Gateway na Zagrebačkoj obali u luci Rijeka nalazi se u završnoj fazi građevinskih radova. Sva ključna oprema i infrastruktura su instalirani, a terminal će početi sa radom u drugoj polovini godine, rečeno je u utorak tokom obilaska gradilišta.

Potpredsednik Vlade i ministar mora, saobraćaja i infrastrukture, Oleg Butković, izjavio je da je terminal impresivan, da je izvedeno više od 80 odsto radova i ocenio da će to biti jedan od najsavremenijih terminala u ovom delu Evrope – potpuno automatizovan, digitalizovan i u skladu sa svim “zelenim” standardima. Takođe, biće obnovljena i zgrada starog magacina, koja je pod konzervatorskom zaštitom, a u njoj će biti smeštene kancelarije terminala, carine i inspekcijskih službi.

Govoreći o početku rada terminala, Butković je naveo da postoje određeni izazovi – da je drumsko povezivanje sa obilaznicom i auto-putem rešeno, ali da treba napomenuti da će pri punom kapacitetu terminala dnevno saobraćati 150 kamiona, što predstavlja izazov u saobraćajnom smislu. Drugi izazov je postojeća železnička pruga, dok se ne izgrade deonica Škrljevo–Rijeka–Jurdani i kompletna pruga. Ministar je naglasio da će biti neophodno maksimalno iskoristiti postojeću železničku infrastrukturu kako bi se teret prevozio na efikasan način.

U terminal Rijeka Gateway, koji se prostire na površini od 20 hektara, zajednički ulažu APM Terminals (Maersk Group) i ENNA grupa, i to u dve faze. Prva faza uključuje ulaganja od 200 miliona evra i završava se do kraja 2025. godine. Obuhvata izgradnju osnovne infrastrukture, nabavku najsavremenijih kontejnerskih dizalica i uspostavljanje logističke podrške. U drugoj fazi planira se dodatno ulaganje od 180 miliona evra tokom narednih 10 godina.

Trenutno 130 zaposlenih, planirano 300.

Član Uprave Rijeka Gateway-a, Tomislav Rosandić, rekao je da su sva infrastruktura i ključna oprema instalirane i da su u fazi testiranja i primopredaje od dobavljača. Trenutno je na terminalu zaposleno oko 130 ljudi, a nakon što terminal uđe u punu operativu, plan je da ih bude oko 300.

Govoreći o četiri postavljene super-post-Panamax dizalice, Rosandić je rekao da se radi o najvećim dizalicama te vrste, koje mogu pretovarati najveće brodove za prevoz kontejnera. Teške su oko 1.700 tona i mogu nositi teret do 100 tona. Visina dizalice, kada podigne most, iznosi oko 138 metara i može iskrcavati brodove širine 25 kontejnerskih redova.

Rosandić je takođe naglasio da se koriste najsavremenije tehnologije kako bi se uticaj na životnu sredinu sveo na minimum, te dodao da je tokom pripreme terena sa lučkog područja uklonjeno više od 400 tona azbesta.

Direktor Lučke uprave Rijeka, Denis Vukorepa, izjavio je da ukupna ulaganja u terminal i saobraćajnu infrastrukturu dostižu i 600 miliona evra, te da će Rijeka, po završetku druge faze projekta, postati najvažniji kontejnerski terminal u ovom delu Evrope.

Leave a Reply