Uncategorized

Reforma drumskog transporta u EU: Obavezne kontrole osiguranja tereta

51

Evropska komisija predložila je paket reformi za ažuriranje pravila tehničke ispravnosti vozila u EU, što bi imalo direktan uticaj na sve operatere drumskog transporta širom Unije. Među planiranim izmenama nalaze se i obavezne kontrole osiguranja tereta tokom saobraćajnih zaustavljanja, nove procedure za merenje emisija, kao i proširena upotreba digitalne dokumentacije o vozilima.

Zakonodavni paket, predviđa izmene tri ključne direktive: o periodičnim tehničkim pregledima (PTI), registracionim dokumentima vozila i kontrolama komercijalnih vozila na putu (RSI). Prema navodima Komisije, mere imaju za cilj da unaprede bezbednost na putevima, smanje emisiju štetnih gasova i ojačaju prekograničnu kontrolu kroz digitalizaciju.

Kako prenosi nemački logistički portal DVZ (Deutsche Verkehrs-Zeitung), jedna od ključnih novina za teretni sektor jeste obaveza da inspektori širom EU proveravaju osiguranje tereta.

„Kada se kamioni zaustavljaju na licu mesta, inspektori moraju proveriti da li je teret osiguran“, navodi DVZ. Prema predlogu, procenjivaće se da li se roba može minimalno pomerati u odnosu na druge elemente tereta, zidove ili pod vozila, čak i u slučaju naglog kočenja ili vožnje uzbrdo, i da li postoji opasnost da ispadne iz tovarnog prostora.

Kako bi se obezbedila dosledna primena pravila, Komisija predlaže da države članice obezbede specijalizovanu obuku za inspektore koji će proveravati učvršćenje tereta.

Strože kontrole emisije na putu

Novi propisi predviđaju preciznije metode merenja emisije, posebno za teretna vozila sa dizel motorima. Komisija navodi da je cilj identifikacija visokoemisionih vozila i smanjenje izloženosti ultrafinom česticama i azotnim oksidima (NOx).

Preporučuje se zamena tradicionalnog „testa zadimljenosti“ testovima broja čestica (PN) kod kamiona sa filterima čestica, koji su već dali dobre rezultate u Nemačkoj, Holandiji i Belgiji. Uvode se i istovremeni PN i NOx testovi koji će se primenjivati tokom drumskih kontrola.

Česći tehnički pregledi za starija laka vozila

Komisija predlaže da kombiji i putnička vozila starija od deset godina idu na tehnički pregled svake godine. Ova praksa već postoji u brojnim zemljama EU, dok je u Nemačkoj trenutno obavezan pregled na svake dve godine. EU zvaničnici tvrde da bi češći pregledi smanjili broj opasnih i zagađujućih vozila na putevima.

Nemački poslanici iz redova konzervativaca i liberala kritikovali su ovu meru, dok Evropski savet za bezbednost u saobraćaju (ETSC) zagovara još strože kontrole – čak i od šeste godine starosti vozila.

Za komercijalne kombije do 3,5 tona (kategorija N1), Komisija predlaže da se najmanje 2% nacionalnog voznog parka pregleda godišnje na putu, u poređenju sa 5% za teška teretna vozila.

Digitalna dokumentacija i razmena podataka među državama

Jedan od ključnih elemenata reforme je digitalizacija dokumentacije vozila. Komisija planira uvođenje elektronskih potvrda o registraciji i tehničkim pregledima, dostupnih putem zajedničke platforme na nivou cele EU.

Kako je saopšteno, to će pojednostaviti administrativne procedure i zaštititi građane od prevara poput vraćanja kilometraže. U skladu s tim, podaci o kilometraži beležiće se ne samo tokom pregleda, već i prilikom redovnog održavanja i popravki. Proizvođači digitalno povezanih vozila biće obavezni da redovno prijavljuju podatke o pređenoj kilometraži.

Cilj je suzbijanje manipulacije brojača kilometara, što je posebno izraženo kod polovnih automobila i lakih komercijalnih vozila.

Inspekcije uz pomoć daljinskih tehnologija

Kako bi se povećala efikasnost kontrola na putu, Komisija predlaže korišćenje tehnologija daljinskog očitavanja buke i emisija, koje bi omogućile selektivno zaustavljanje rizičnih vozila.

Bez obzira na nove mere, Komisija potvrđuje da sva teška teretna vozila moraju i dalje obavljati godišnje tehničke preglede od momenta prve registracije.

IRU: „Reforma koja je odavno bila potrebna“

Međunarodna unija za drumski transport (IRU) izrazila je oprezan optimizam.

„Ova davno potrebna revizija odražava koliko su se komercijalna vozila razvila,“ rekla je Raluca Marian, direktorka EU sektora za zastupanje u IRU. „Pametnija, digitalnija i ažurirana pravila poboljšaće bezbednost, a istovremeno smanjiti administrativni teret za firme.“

Komesar za održivi transport i turizam, Apostolos Tzitzikostas, opisao je paket kao veliki korak napred:

„Modernizacijom pravila o tehničkoj ispravnosti koristimo najnovije tehnologije, jačamo kontrolu i pratimo promene u mobilnosti.“

Prema procenama Komisije, usvajanje ovih mera moglo bi da spasi 7.000 života i spreči 65.000 teških povreda između 2026. i 2050. godine.

Leave a Reply