Železničke, lučke, rečne i intermodalne asocijacije pozvale su zakonodavce Evropske unije da ne zapostave kombinovani transport, dok se u Briselu razmatraju dve ključne zakonodavne inicijative koje se odnose na sektor tereta.
U zajedničkoj izjavi, od Evropskog parlamenta i Saveta se zahteva da revidiranje Direktive o kombinovanom transportu (CTD) i Direktive o težinama i dimenzijama vozila (WDD) tretiraju kao jedinstveni paket. Upozorava se da bi razdvojen pristup mogao oslabiti položaj železničkog i vodenog transporta u korist isključivo drumskog tereta.
Pojačan pritisak na paket reformi u sektoru tereta
Ova poruka deo je šire inicijative EU za unapređenje ekološke održivosti transporta, kroz predloge za ažuriranje pravila o kretanju robe širom kontinenta. Međutim, ako se pravila o težini i dimenzijama vozila unaprede bez istovremene zaštite kombinovanog transporta, rezultat bi mogao dodatno da favorizuje drumski saobraćaj.
Apel dolazi od 11 organizacija iz oblasti železničkog transporta, rečnih operatera, lučkih uprava, čuvara vagona, intermodalnih operatera i logističkih kompanija. Zajednički stav glasi: kombinovani transport – koji objedinjuje železnicu, drumski saobraćaj, kratkosektorsku plovidbu i unutrašnje plovne puteve – predstavlja efikasno rešenje za smanjenje emisija, rasterećenje puteva i smanjenje zavisnosti od fosilnih goriva.
Izbeći korak unazad
Potpisnici upozoravaju na moguće zakonodavne izmene koje bi produžile drumski deo kombinovanog transporta ili ga učinile atraktivnijim od železnice i brodskog prevoza. To bi moglo dovesti do neželjenih rezultata – vraćanja tereta na drum, čime bi se narušili višegodišnji napori ka zelenijim transportnim rešenjima.
Takođe se ističe širi ekonomski uticaj: saobraćajne gužve koštaju EU preko 1% BDP-a godišnje, a kombinovani transport pomaže u ublažavanju tog pritiska, smanjujući broj teških kamiona na glavnim saobraćajnicama i omogućavajući fleksibilne isporuke “od vrata do vrata”.
Teret i otpornost sistema
Izjava dodatno podvlači značaj kombinovanog transporta u kontekstu civilne i vojne logistike u Evropi. Od bolje iskorišćenosti rečnih luka do otpornijih ruta u slučaju prekida, železnički i vodeni saobraćaj se pozicioniraju kao kičma sigurnije i povezanije logističke mreže EU.
Zaključno, apel zakonodavcima glasi: nastaviti reformu teretnog transporta bez ravnopravnog tretmana kombinovanog transporta znači oslabiti njegovu ulogu upravo kada je EU transportnoj politici najpotrebnija.
Ko stoji iza izjave
Zajednički apel podržale su sledeće organizacije:
- CER – Zajednica evropskih železničkih i infrastrukturnih kompanija
- CT4EU – Kombinovani transport za Evropu
- EBU – Evropska unija rečnih operatera
- EFIP – Federacija evropskih unutrašnjih luka
- ERFA – Evropska asocijacija za železnički teret
- ESPO – Evropska organizacija morskih luka
- FEPORT – Federacija evropskih privatnih lučkih kompanija i terminala
- RFF – Rail Freight Forward
- UIP – Međunarodna unija čuvara železničkih vagona
- UIRR – Međunarodna unija za drumsko-železnički kombinovani transport
- UNIFE – Evropska železnička industrija
Njihova poruka je jasna: evropske reforme u sektoru tereta moraju biti usklađene – u suprotnom, kombinovani transport rizikuje da bude gurnut u drugi plan.
foto: RAILMARKET
Pripremila: Branka Patić Macan