CK Hutchison je pristao na prodaju 43 luke u 23 zemlje, uključujući luku Felixstowe u Velikoj Britaniji i Panama Ports Company, konzorcijumu koji čine BlackRock-ov Global Infrastructure Partners i MSC-ov Terminal Investment Limited (TiL), za 22,8 milijardi dolara. Ovaj sporazum značajno jača MSC-ovu poziciju kao jednog od vodećih globalnih operatera luka, dok prodaja Panama Ports dolazi u trenutku kada administracija predsednika SAD Donalda Trampa nastoji da smanji kineski uticaj na ključnu infrastrukturu.
Hongkonška kompanija CK Hutchison Holdings, registrovana na Kajmanskim ostrvima, odlučila je da proda značajan deo svojih međunarodnih lučkih operacija izvan Kine i Hong Konga američkom BlackRock-ovom Global Infrastructure Partners (GIP) i švajcarskom MSC-ovom TiL-u. Ovaj posao, vredan 22,8 milijardi dolara, obuhvata 43 luke u 23 zemlje i predstavlja ključni pomak u sektoru globalnog transporta i logistike.
Detalji transakcije
Prema zvaničnom saopštenju CK Hutchisona objavljenom 4. marta 2025. godine, transakcija obuhvata dva odvojena sporazuma:
- Prodaju 90% udela u Panama Ports Company (PPC), koja upravlja lukama Balboa i Cristobal u Panami. Ova prodaja zavisi od odobrenja panamske vlade.
- Prodaju 80% međunarodnog poslovanja Hutchison Port Holdings (HPH), uključujući 43 luke, 199 vezova i prateću infrastrukturu u 23 zemlje. Sporazum ne obuhvata operacije Hutchisona u Hong Kongu i Kini.
Su-direktor CK Hutchisona, Frenk Sixt, opisao je ovu transakciju kao „rezultat brzog, diskretnog, ali konkurentnog procesa u kojem su primljene brojne ponude i izrazi interesovanja.“
Naglasio je da je transakcija „isključivo komercijalne prirode i nema nikakve veze sa nedavnim političkim izveštajima u vezi sa panamskim lukama.“ Međutim, savetovao je investitore da „budu oprezni prilikom trgovanja akcijama CK Hutchisona dok se transakcija ne finalizuje.“
Stručnjaci upozoravaju na rastući uticaj MSC-a
Ova akvizicija značajno proširuje MSC-ovu kontrolu nad globalnim lučkim operacijama. Lars Jensen, vodeći analitičar u sektoru pomorskog transporta, izjavio je da bi ovaj sporazum „mogao pozicionirati MSC na sam vrh ili blizu vrha liste najvećih operatera kontejnerskih terminala.“
Dodao je da sporazum „omogućava MSC-u mnogo veći nivo operativne kontrole nad ključnim ulaznim lukama i centrima za pretovar u njegovoj mreži.“
Slično tome, Tomas Kalen iz Ti Insight-a istakao je da bi MSC-ovo širenje „moglo učiniti ovu kompaniju jednom od najuticajnijih u globalnoj pomorskoj industriji,“ naročito ako se novostečeni terminali u potpunosti integrišu u postojeće MSC operacije.
Predsednik TiL-a i predsednik MSC Group-a, Dijego Aponte, pozdravio je ovaj sporazum, ističući: „Imamo veoma visoko mišljenje o menadžerskom timu Hutchison Ports-a i radujemo se njihovom pridruživanju našoj široj porodici nakon što se transakcija završi.“
Trampova administracija i geopolitički aspekti prodaje
Ova transakcija privukla je pažnju javnosti zbog prodaje Panama Ports-a, koji su bili predmet geopolitičkih rasprava. U poslednjim mesecima, američki političari izrazili su zabrinutost zbog kineskog uticaja u regionu. Lars Jensen je primetio da su američki zvaničnici koristili prisustvo Hutchison Ports-a u Panami kao „(neistinit) argument da Kina ima određenu operativnu kontrolu nad Panamskim kanalom.“
U dodatnom političkom kontekstu, predsednik Donald Tramp je u govoru pred Kongresom 4. marta 2025. godine izjavio:
„Moja administracija će povratiti kontrolu nad Panamskim kanalom, a mi smo već započeli taj proces.“
Tramp je i ranije pokazivao interesovanje za Panamski kanal. U svom inauguracionom govoru 2025. godine, tvrdio je:
„Kina upravlja Panamskim kanalom. A mi ga nismo dali Kini, dali smo ga Panami, i sada ga vraćamo.“
U interesu akcionara?
CK Hutchison će ostvariti više od 19 milijardi dolara u gotovinskom prihodu nakon podešavanja za manjinske interese i dugove. Kompanija je saopštila da je vrednovanje transakcije „izuzetno povoljno“ i u najboljem interesu akcionara.
Međutim, vreme prodaje pokrenulo je neka pitanja.
Tomas Kalen je istakao da „nije jasno zašto je CK Hutchison odlučio da proda upravo sada,“ dodajući da kompanija negira bilo kakvu povezanost sa nedavnim izjavama američke vlade. Ova prodaja takođe smanjuje globalni uticaj CK Hutchisona, posebno u kontekstu kineske Inicijative Pojas i Put.
Sporazum ostaje podložan regulatornim odobrenjima i dubinskoj analizi. CK Hutchison je ušao u ekskluzivne pregovore sa konzorcijumom BlackRock-TiL, kojem je odobren pun pristup operativnim podacima radi pregleda. Konačna dokumentacija za prodaju Panama Ports-a očekuje se da će biti potpisana do 2. aprila 2025. godine.