Drumski Transport

Kazne rastu, kontrole pooštrene

308

Sloboda kretanja i dalje je jedno od temeljnih načela šengenskog prostora, ali kontrole na granicama su se vratile u više zemalja Evropske unije. Za transportne kompanije to znači jedno: sve veći rizik od visokih kazni — i za najmanje propuste.

Zemlje poput Nemačke, Poljske, Austrije, Italije, Holandije i Švedske ponovo su uvele granične provere zbog zabrinutosti u vezi sa ilegalnim migracijama. To za prevoznike znači niz dodatnih obaveza — i ozbiljne kazne ukoliko inspektori otkriju da nedostaje dokumentacija, postoje tehnički nedostaci ili su prekršena pravila o radnom vremenu vozača.

Nema tovarnog lista? Kazna i do 750 evra

Dokumentacija je prva stvar koju inspektori proveravaju. Nedostatak ili netačan tovarni list može koštati prevoznike 500 evra u Nemačkoj, odnosno do 750 evra u Francuskoj. U Belgiji i Holandiji, nedostavljanje dodatnih dokumenata poput faktura ili specifikacija robe može doneti kazne od 1.800, odnosno 1.500 evra.

Neophodna je i važeća Zajednička (Community) licenca — bez nje, prevoznici rizikuju kazne od 12.000 zlota u Poljskoj, 5.000 evra u Nemačkoj ili čak 500.000 čeških kruna u Češkoj. Kada se prevozi otpad ili opasna roba bez odgovarajućih dozvola, kazne mogu ići i do desetina hiljada evra, uz mogućnost oduzimanja vozila.

„Vlasti mogu tražiti dokumenta koja potvrđuju legalnost robe, kao što su fakture, nalozi za transport ili specifikacije robe — naročito ako postoji sumnja u zakonitost tovara“, objašnjava Mateuš Pernak iz advokatske kancelarije TC Kancelaria Prawna.

Radno vreme vozača pod lupom

Inspektori sve pažljivije proveravaju radno vreme i pauze vozača. Nepravilnosti u tahografu, nedostatak vozačke kartice ili propuštene pauze mogu rezultirati kaznama od više hiljada evra, naročito u Španiji, Italiji i Nemačkoj.

„Vozači bi uvek trebalo da imaju svoju karticu, unose manuelne podatke u tahograf kada je potrebno i poštuju dnevne i nedeljne pauze prema Uredbi 561/2006“, savetuju pravni stručnjaci iz TC Law Firm.

Tehnički problemi? Plaćate dvostruko

Ako vozilo ne prođe tehnički pregled, sledi kazna, oduzimanje saobraćajne dozvole ili čak zabrana vožnje. Kontrole obično obuhvataju stanje guma, kočnica, svetlosne signalizacije, tahografa i obavezne opreme poput reflektujućih prsluka, aparata za gašenje i prve pomoći. U Skandinaviji su obavezni i lanci za sneg.

„Kazne za tehničke nedostatke variraju od zemlje do zemlje. U Poljskoj mogu iznositi više hiljada zlota, dok u Nemačkoj lako premašuju nekoliko hiljada evra“, navodi Pernak.

Dodatni troškovi mogu uključivati vuču vozila, parking i negativan uticaj na rejting prevoznika u sistemima poput OCRS u UK ili Scorecard u Nemačkoj.

Skriveni putnici? Kazne do 75.000 evra

Najveće kazne izriču se u slučaju nesvesnog prevoza ilegalnih migranata. U Velikoj Britaniji kazna iznosi 6.000 funti po osobi, a za ponovljene prekršaje čak 10.000 funti. Francuska predviđa kazne do 75.000 evra, dok Italija izriče 15.000 evra po osobi.

📌 Kazne na granicama — kratak pregled:

Nedostatak/netačna dokumentacija:

  • Nemačka: 500 € (tovarni list)
  • Francuska: 750 € (tovarni list)
  • Belgija: 1.800 € (prateća dokumentacija)
  • Holandija: 1.500 € (prateća dokumentacija)

Bez Community licence:

  • Poljska: 12.000 PLN
  • Nemačka: 5.000 €
  • Češka: 500.000 CZK

Bez dozvole za specijalni transport (otpad, opasni materijali):

  • Kazne širom EU: desetine hiljada evra + moguće oduzimanje vozila

Prekoračenje radnog vremena vozača:

  • Španija, Italija, Nemačka: nekoliko hiljada evra

Tehničke nepravilnosti:

  • Poljska: do nekoliko hiljada zlota
  • Nemačka: do nekoliko hiljada evra + oduzimanje saobraćajne dozvole, troškovi vuče

Ilegalni migranti u vozilu:

  • UK: 6.000 £ po osobi (10.000 £ za ponavljanje)
  • Francuska: do 75.000 €
  • Italija: 15.000 € po osobi

foto: @ AdobeStock/ Peter Maszlen

Leave a Reply