Drumski Transport

Evropsko tržište kamiona u padu: Šta nas čeka u 2025?

77

Tržište kamiona u Evropi imalo je zanimljive rezultate prošle godine. Sve kategorije vozila (kombiji, putnički automobili i autobusi) zabeležile su porast prodaje, sa izuzetkom tržišta srednjih i teških kamiona, gde je zabeležen značajan pad. Prema podacima evropske automobilske industrije ACEA, prošle godine u Evropi je prodato 327.896 novih kamiona, što je 6,3 odsto manje nego u 2023. godini, kada je prodato 349.792 kamiona.

Ako pogledamo samo kamione, traktore i građevinska vozila, prodajom je dominirala kraljevska klasa preko 16 tona ukupne težine. Prodaja u ovom segmentu pala je za 7,9 odsto, sa 343 na 316 hiljada kamiona. Predsednik DAF Trucks Harald Seidel ističe da će ove godine biti još gore. “Procenjujemo da će ove godine u segmentu preko 16 tona u Evropi biti registrovano između 270 i 300 hiljada kamiona, što znači pad prodaje od 5 do 15 odsto u odnosu na prošlu godinu. Drugi proizvođači imaju slične prognoze. “

Da će 2025. biti gori od 2024. najavljuju i manji kupci nekih proizvođača. Od januara do septembra, Scania je zabeležila 56.413 porudžbina za nova vozila, što je 9 odsto manje nego u istom periodu 2023. godine. Renault je prošle godine primio 51.128 porudžbina za nova vozila, što je pad od 3 odsto, dok su bolju sliku pokazale porudžbine u Volvu, gde su prošle godine zabeležili 126.011 porudžbina, što je 4 odsto više nego u 2023. godini.

Na tržištu kamiona i dalje dominira dizel, sa udelom od 95,1 odsto ukupnog tržišta, iako je prodaja ovih vozila pala za 6,2 odsto. Električni kamioni, s druge strane, činili su 2,3 odsto tržišta, što je za 4,6 odsto manje u odnosu na prethodnu godinu. Odnos između dizel i električnih vozila ostao je gotovo isti, kao i tržišni udeo drugih alternativnih pogonskih sklopova, kao što su kamioni na gas, koji su činili 2,6 odsto tržišta.

Veliki padovi na ključnim tržištima

Pad prodaje u odnosu na 2023. godinu uglavnom je uzrokovan lošijim rezultatima na pet najvećih tržišta, od kojih su četiri zabeležila pad prodaje. U Nemačkoj, koja prednjači po broju prodatih kamiona (88,240), pad je bio 6,9 odsto. U Francuskoj, gde je prodato nešto više od 50.000 kamiona, pad je bio 2,9 odsto. Italija je zabeležila pad od 0,7 odsto, dok je u Poljskoj, gde je prodato preko 28 hiljada kamiona, pad iznosio čak 21 odsto. Samo špansko tržište zabeležilo je rast od 12 odsto, sa 32.140 prodatih kamiona.

Trendovi u prodaji električnih kamiona u velikoj meri variraju između pojedinačnih tržišta. U Italiji je zabeležen rast od čak 115,2 odsto, sa ukupno 213 prodatih električnih kamiona. Prodaja u Italiji porasla je sa 57 na 159 kamiona (+183,1 odsto), dok je u Nemačkoj došlo do porasta od 57,4 odsto sa 3.413 prodatih električnih kamiona. S druge strane, Francuska je zabeležila pad prodaje električnih kamiona, gde je prodato 1.313 kamiona, što je veliki pad za drugo najveće tržište električnih vozila u Evropi. Sličan pad zabeležen je u Holandiji, tradicionalno favorizovanoj električnim vozilima, gde su prodata 662 električna kamiona, što je 42,3 odsto manje nego godinu dana ranije.

Jedinstvene prognoze za budućnost

Iako je prošle godine tržište novih kamiona bilo nešto manje nego 2023. godine, ove godine proizvođači očekuju dalje smanjenje. Tržište bi moglo da se smanji za čak 60.000 vozila, na oko 290.000. Slične brojke objavljuje Mercedes-Benz Trucks, najveći evropski proizvođač kamiona sa maksimalnom dozvoljenom težinom od preko 3.500 kilograma.

Mercedes-Benz je prošle godine prodao 126.477 novih kamiona u Evropi, što je pad od 20 odsto, jedan od najvećih među svim glavnim brendovima na evropskom tržištu. Pad je zabeležen i na nivou cele Daimler Trucks grupe, koja obuhvata i druge brendove širom sveta, sa izuzetkom Daimler Buses, koji je ostvario rast prodaje od 2 odsto. Grupa je prodala ukupno 460.409 vozila, što je 17 odsto ili 66 hiljada vozila manje nego u 2023. godini.

S druge strane, trend u segmentu električnih vozila bio je pozitivan. Svi brendovi u Daimler Trucks grupi prodali su ukupno 4.035 električnih vozila, što je povećanje od 17 odsto u odnosu na prethodnu godinu. Kako su slabiji rezultati u prodaji novih vozila uticali na prihode, Mercedes i Daimler još nisu otkrili, a ova informacija će biti poznata 14. marta, kada je planirana godišnja konferencija.

Leave a Reply