Dok se situacija u američkim lukama stabilizuje, evropski logistički sektor suočava se sa novim talasom izazova
Uprkos blagom poboljšanju u ključnim američkim lukama, evropski logistički sektor i dalje trpi posledice zagušenja, smanjenih operativnih kapaciteta i nedostatka radne snage. Uvođenje dodatnih taksi u francuskim lukama i upozorenja iz drugih evropskih terminala ukazuju na to da problemi u lancu snabdevanja nisu ni blizu rešavanja.
Velike evropske luke suočene sa izazovima zagušenja
U najnovijem izveštaju o stanju na tržištu, brodarska kompanija Hapag-Lloyd najavila je uvođenje dodatnih taksi zbog zagušenja u dve francuske luke.
„Zagušenja u lukama Le Havre i Fos-sur-Mer dostigla su kritičan nivo. Zbog toga se uvodi dodatna taksa za zagušenje, koja će se primenjivati na sve kamionske prevoze, kako za uvoz, tako i za izvoz, i to za sve vrste kontejnera“, navodi se u saopštenju kompanije.
Pored Francuske, i drugi veliki evropski terminali beleže pad produktivnosti – uglavnom zbog nedostatka radne snage i zagušenja u lukama.
Iako operacije u luci Antverpen trenutno funkcionišu stabilno, bilo kakvi pikovi sezone i praznici, mogli bi da utiču na smanjenu dostupnost radne snage. Prosečna popunjenost terminalskih skladišta iznosi oko 80%, što ukazuje da su kapaciteti gotovo u potpunosti zauzeti.

Slična situacija je i u terminalima Europe Container Terminals (ECT) u Roterdamu, gde je zauzetost skladišta dostigla 85%, dok su priključci za rashladne kontejnere (reefer) popunjeni u potpunosti – 100%. Uočen je i produžen boravak kontejnera u luci (dwell time), kako za pretovar, tako i za uvozni teret, iako su stope preuzimanja robe u blagom porastu.
U terminalu Burchardkai (CTB) u Hamburgu, Nemačka, radni sporovi dodatno usporavaju operacije, izazivajući kašnjenja i nagomilavanje kontejnera. Popunjenost terminalskog prostora iznosi oko 83%, što je uglavnom posledica dužeg zadržavanja kontejnera u luci i sporijeg preuzimanja uvoznih pošiljki.
U luci Sautempton, London, iskorišćenost prostora iznosi 81%, ali je stanje na terminalu za rashladne kontejnere znatno povoljnije – sa svega 65% zauzetog kapaciteta.
Zanimljivo je da je u luci London Gateway situacija stabilna, zahvaljujući dovoljnom broju angažovanih radnika, uprkos velikom broju brodova u dolasku.
U mnogim drugim delovima Evrope – uključujući Poljsku, Dansku, Švedsku i Finsku – nedostatak dostupnih kamionskih prevoznika i dalje otežava kretanje robe i dodatno usložnjava već izazovnu situaciju na tržištu.
Zagušenja u evropskim lukama, zajedno sa sve češćim dodatnim taksama i manjkom operativnih resursa, predstavljaju ozbiljan izazov za uvoznike, izvoznike i logističke operatere. U narednim mesecima biće ključno pratiti razvoj situacije, naročito u kontekstu sezonskih oscilacija i potencijalnih štrajkova, koji bi mogli dodatno destabilizovati evropske lance snabdevanja.