Drumski Transport

Dizanje troškova. Teret za preduzetnike ili podsticaj inovacijama?

17

Za portal Logistics Market prenosimo ključne uvide iz izveštaja Transportno tržište: Zaključci – Prognoze – Izazovi, preuzetog sa platforme TRANS.EU. U okviru ovog izveštaja, Dorota Ziemkowska-Owsiany, novinarka poljskog Instituta za drumski saobraćaj, osvrće se na glavne faktore koji će uticati na rast operativnih troškova u transportnoj industriji tokom 2025. godine. Poseban fokus stavljen je na pitanje da li će vozarine uspeti da prate rast troškova, među kojima se izdvajaju gorivo, radna snaga, putarine i ulaganja u modernizaciju voznog parka.

Troškovi održavanja transportne kompanije biće u porastu 2025. Nikoga to posebno ne čudi. Problem je da li će vozarine istovremeno rasti.

Povećanje troškova rada, goriva, putarine, razvoj voznog parka i depresijacija vozila – to je ono sa čim se evropski prevoznici moraju suočiti tokom ove godine, smatraju stručnjaci. Šta se može učiniti da se uravnoteži ovaj nepovoljan račun?

Troškovi za prevoznike i logističare tokom 2025 godine biće određeni brojnim makroekonomskim i industrijskim faktorima. Primetan je trend rasta cena goriva u 2024. godini, koji bi se mogao nastaviti i u 2025. godini, iako će dinamika ovog povećanja zavisiti od globalne geopolitičke situacije i klimatske politike. Pored toga, sve veći naglasak na smanjenju CO₂ i razvoju održive logistike će primorati ulaganja u zelenija vozila i tehnologije, što će takođe povećati operativne troškove, upozorava Dr. Grzegorz Wieczorek sa WSB Merito Univerziteta u Wroclaw-u.

Troškovi rada rastu i nastaviće da rastu. – Propisi o minimalnoj zaradi koji se uvode u mnogim zemljama, kao i povećana konkurencija na tržištu rada u transportnoj industriji, mogu stvoriti pritisak na povećanje plata vozača i skladištara.

Ne treba zaboraviti ni sve veće troškove osiguranja i putarine, koji su podložni redovnom povećanju u mnogim regionima Evropske unije, dodaje on, pozivajući se na informacije prikupljene od prevoznika, uključujući i one povezane sa ZMPD-om.

Procene nisu baš najveselije. Belgijski L’Institut Transport Routier & Logistique Belgique tvrdi da će se u ovoj godini povećanje troškova drumskog transporta kretati od 3,8 do skoro 5 procenata. Slične proračune predstavila je i Panteia, konsultantska kuća iz Holandije. Očekuje se povećanje troškova u holandskom sektoru drumskog saobraćaja (bez troškova goriva) između 3,6 i 5 procenata.

Skuplje točenje goriva

Cena goriva je jedan od ključnih faktora u transportnoj industriji, jer čini i do 45% ukupnih operativnih troškova transportnih kompanija. Zbog toga su informacije o njegovom poskupljenju od izuzetne važnosti za prevoznike. Nažalost, u poslednje vreme retko se mogu čuti dobre vesti na tu temu.

Drumski saobraćaj u EU, uprkos nastojanjima ka nultim emisijama, i dalje se prvenstveno oslanja na dizel. 95,3 odsto evropske flote čine dizel automobili, prema podacima ACEA (posle tri kvartala 2024). Koliko će poskupjeti ovaj energent, teško je proceniti iz više razloga. Pre svega zato što zavise, pored makroekonomskih faktora, između ostalog i od različitih troškova prerade, transporta, distribucije u svakoj zemlji, ali i – od visine poreza.

To se jasno vidi u akcizama na energente. Uprkos činjenici da propisi EU postavljaju minimalnu gornju granicu za ove stope (na 0,33 evra/litar), „zemlje EU su slobodne da odrede stope akciza iznad ovih minimuma, u skladu sa sopstvenim nacionalnim potrebama“, – primećuje The International Road Transport Union ( IRU). Italija trenutno ima najveću stopu – 0,62 evra po litru. Ovo u poređenju sa 0,36 evra po litru u Poljskoj, dok je prosek u EU 0,44 evra po litru.

Bez obzira u kojoj zemlji prevoznici toče gorivo 2025. godine, nema sumnje da ih čeka poskupljenje goriva. Već početkom novembra, Uppli, Transport Intelligence i IRU su u zajedničkom izveštaju naznačili da su „cene goriva ponovo počele da rastu u oktobru zbog sukoba na Bliskom istoku, povećavajući rizik od poremećaja u snabdevanju naftom i daljeg povećanja cena nafte. “

Vincent Erard, viši direktor za strategiju i razvoj u IRU-u, dalje upozorava da se očekuje da će cene goriva, koje su već danas nestabilne, dodatno „povećati implementacijom ETS2.

Putevi i zaposleni

Prevoznici se takođe suočavaju sa naglim povećanjem cena putarina u Evropi. Ovo je posledica uvođenja stope za putarine zasnovane na CO2, što je direktan rezultat direktive EU. Nemačka je u decembru 2023. uvela promene u putarinama, što je rezultiralo povećanjem putarine do 83%. U 2024. – Austrija (porast od 7 odsto), Češka (+13 odsto) i Mađarska (+40 odsto), navodi Trans.info. Ove godine će na primer, u Danskoj doći do uvođenja pomenute naknade, što bi trebalo da znači povećanje od nezanemarljivih 682 odsto.- prema podacima IRU.

To nije sve. Neke zemlje takođe posežu za dodatnim povećanjem. Primer je Mađarska, koja će od januara 2025. godine uvesti prilagođavanje putarine za kamione (vladina uredba povezuje komponentu infrastrukturne naknade elektronske putarine sa inflacijom, što rezultira povećanjem komponente do 3,4 odsto). I Austrija namerava da uvede povećanje putarine za sve kamione, pa i one u klasi EURO 6. Planirano je povećanje do 12,5 odsto. Češka je, na primer, takođe najavila poskupljenje – CO2 komponenta putarine će ići do 5 odsto.

Prevoznici takođe treba da očekuju povećanje troškova zaposlenih. Jedan od najvećih logističkih operatera, koji opslužuje celu Evropu-TSL, procenjuje da će povećanje troškova zaposlenih u kompanijii dostići 10 odsto. – Teret za preduzetnike
je brzo rastuća minimalna zarada, podseća Dr. Grzegorz Wieczorek. To se vidi u odluci poljske vlade da od 2025. poveća minimalnu zaradu na 4666 PLN bruto (1.095 EUR). Povećanje troškova zarada, na osnovu kolektivnog ugovora, biće, između ostalih, i u Holandiji, gde bi povećanje trebalo da dostigne četiri odsto od ove godine.

Izazovi i prilike?

Stručnjaci ne sumnjaju da bi prevoznici i logistički operateri trebalo da se pripreme za izazove rasta
troškova , ali dodaju da ih treba, „istovremeno, tretirati kao podsticaj za inovacije
i optimizaciju procesa.

Napredna akcija u ovoj oblasti može da obezbedi konkurentsku prednost u dinamičkom promenljivom tržišnom okruženju, tvrdi Dr. Grzegorz Wieczorek. – Digitalizacija procesa, automatizacija skladišta ili implementacija savremenih sistema upravljanja voznim parkom mogu delimično da nadoknade povećanje operativnih troškova. Takođe će biti ključne
efikasne strategije planiranja ruta i saradnja u takozvanom kolaborativnom transportu, što će omogućiti bolje korišćenje resursa.

    Leave a Reply