Najveći svetski prevoznici kontejnera pažljivo prate povratak na rutu Crvenog mora – Sueza nakon godine profitabilnih poremećaja, ali povratak neće biti brz, kažu izvršni direktori i savetnici za pomorsku sigurnost.
Počevši od kraja 2023. godine, napadi Huta su postupno naterali većinu brodskih linija da promene rutu i preusmere je oko Rta Dobre Nade, što je produžilo vreme trajanja svakog putovanja za nekoliko nedelja i povećalo potražnju za prevozom većih količina tereta na dužim relacijama. Kako su prevoznici povukli svaki dostupni brod kako bi pokrili dodatno vreme i razdaljinu na rutama Azija-Evropa, problem prekomernih kapaciteta je nestao. Umesto toga, tržište je postalo neočekivano zategnuto, a cene transporta su drastično porasle. Kao rezultat toga, prevoznici su imali profitabilnu godinu, ali se očekuju izazovi u ostvarivanju prihoda u budućnosti.
Zahvaljujući primirju u Gazi, lideri Huta su obećali da će obustaviti napade na brodove. Očekuje se da će brodske linije morati da se vrate na rutu kroz Crveno more kako bi ostale konkurentne, zbog čega su analitičari smanjili ocene akcija nekih brodskih prevoznika, jer predviđaju preopterećenost svih kapaciteta i opadanje cena.
Kompanija Maersk, najveći prevoznik na berzi, izgubila je oko deset procenata vrednosti svojih akcija od kada su se pojavile prve glasine o primirju u Gazi početkom meseca pa je Jefferies, globalna investiciona banka, smanjila akcije Maerska na “držati”. Hapag-Lloyd, Maerskov partner u mreži Gemini Cooperation, takođe je izgubio oko osam procenata vrednosti akcija od početka godine.
Zim, izraelski brodarski prevoznik koji je podržavao pomorsku logistiku Izraela tokom operacije u Gazi, zabeležio je pad akcija od oko četvrtine od početka januara. Jefferies je smanjio ciljnu cenu za Zim, ali je zadržao ocenu “držati” za akcije ove kompanije.
Još uvek nije sigurno da li će Huti poštovati svoje obećanje o primirju na Crvenom moru, koje delimično zavisi od napretka mirovnih pregovora između Izraela i Hamasa. Lideri Huta su obećali da će pažljivo pratiti implementaciju primirja u Gazi, te da će ponovo napasti zapadnu plovidbu ako borbe u tom području budu nastavljene. Primirje zavisi i od toga hoće li SAD i UK ponovo izvoditi vazdušne napade na mete Huta – još jedan faktor koji nije pod kontrolom industrije brodskog saobraćaja.
„Trgovinske brodove i dalje ugrožava krhkost primirja i mogućnost subjektivnih napada Huta“, upozorio je britanski konzultantski tim za pomorsku sigurnost Ambrey. „Smanjenje rizika za pomorski saobraćaj se procenjuje kao gotovo sigurno, ali će se desiti postepeno.“